Promowanie

Artykuły

  • dodaj do ulubionych
  • zgłoś naruszenie
  • poleć stronę
  • drukuj

Trendsetter, czyli szpieg...

07.07.2016, aktualizacja 08.07.2016 |źródło: x |autor: Cma_nocna

Linda DeFranco wspomina, jak kilka lat temu spotkała swojego szefa z firmy Cotton Incorporated., który właśnie wrócił z podróży badawczej z interesującymi fotografiami. Na zdjęciach zobaczyła nastolatki spacerujące ulicami Sztokholmu, których dżinsy były tak zwinięte, aby sprawiać wrażenie bardziej opiętych. Pani DeFranco, pracująca wówczas jako prognostyk trendów mody (dziś dyrektor analiz), wyczuła przyszły trend — skinny jeans — i tę informację przekazała swoim detalicznym klientom. To był czas powrotu lat 80-tych, a zaspół Pani DeFranco miał rację: ok. 2006r. skinny jeans były nowością i wielkim hitem. Umiejętność przewidywania trendów nie jest nowym zajęciem, chociaż trzeba przyznać, że prognostyk mody dopiero w późnych latach 60-tych stał się zawodem poważanym. W tamtym czasie prognostycy byli po prostu obserwatorami ulicy, robiącymi zdjęcia i piszącymi raporty o tym, co noszono w klubach i na ulicach Europy. Nie zmienia to faktu, że od ponad 40 lat potentaci branży przemysłowej z powodzeniem korzystają z usług tzw. trendsetterów. „Europejski styl ready-to-wear od dawna był interesujący dla amerykańskich projektantów i detalistów, których inspirowała europejska ulica. Byliśmy jak zagraniczni korepondenci, tylko od mody” opowiada David Wolfe jeden z pierwszysch prognostyków mody na świecie. Obecnie jako szef działu kreatywnego w The Donegar Group na Manhattanie zapewnia globalną analizę tendencji rynku mody, koncentrując się na badaniach opartych o zauważalne trendy ulicy. Obok The Donegar Group największe firmy zajmujące się prognostyką mody to m.in.: WGSN i Stylesight, albo detaliści jak Macy’s and JCPenney. W przypadku wąskich segmentów rynku, takich jak obuwie, akcesoria, activewear lub bielizna męska, prognostycy dostarczają raportów o spodziewanych trendach na rok lub dwa przed czasem. Takie sprawozdania zawierają informacje o tkaninach, kolorze, sylwetkach i stylizowaniu. Według Evelyn L. Brannon, autorki „Prognozowanie mody: badania, analizy i prezentacja” zawodowi trendsetterzy to około 2000 ludzi, pracujących nad badaniem rynku mody. Trzeba dodać, że liczba ta cały czas rośnie ze względu na coraz większe zapotrzebowanie na tego typu informacje oraz coraz większą konkurencję, a… „konkurencja jest olbrzymia, więc wszystkim bardzo zależy, aby pierwszemu dostać raport z informacją o interesujących nas produktach i zmianach w kolorze, tkaninie i stylu” mówi Mark Messura, ekonomista oraz wiceprezes firmy Cotton Incorporated., grupy handlowej, który dostarcza przewidywań trendu detalistom i producentom przemysłu bawełnianego. Beumel Carly, prognostyk pracująca dla detalisty Anthropologie i związana z Fashion Institute of Technology w Nowym Jorku uważa, że prognozowanie trendów nie jest łatwe, ale może być czarujące i ekscytujące. „Muszę jeździć do fabryk produkujących odzież w Azji, Turcji i Indii, w poszukiwaniu bawełny czy jedwabiu” powiedziała. Trendsetterzy przejeżdżają świat z aparatami fotograficznymi i laptopami, fotografując ludzi, jedzenie, meble, sztukę i wszystko, co w jakikolwiek sposób mogłoby wpłynąć na modę i projektowanie. Powstałe materiały, raporty, notatki i zdjęcia wysyłają do zespołów, których zadaniem jest przetworzenie otrzymanych informacji przez pryzmat politycznego i ekonomicznego klimatu oraz trendów w muzyce, jedzeniu, architekturze wnętrz etc. Ale to nie jedyne zajęcie współczesnego trendsettera. Rozejrzyjcie się wokół siebie, bo dzisiejszy trendsetter, to także promotor konkretnej marki. Najczęściej wygląda to tak, że młodą, atrakcyjną i przebojową osobę firma x ubiera w modne, nierzadko drogie ubrania, wyposaża w najnowszy model telefonu komórkowego, czasami samochód. Zadaniem takiej osoby, to – mówiąc krótko - bycie ‘żywą reklamą’. W ciągu dnia należy skontaktować się z kilkoma osobami, brylować w klubach i poznawać nowych potencjalnych naśladowców, a to wszystko w sposób nie budzący podejrzeń. Firmy, które wynajmują prognostyków przyznają, że podstawą ich umiejętności jest intuicja, co nie zmienia faktu, że wielu trendsetterów to osoby wywodzące się ze środowiska artystycznego, część zajmowała się projektowaniem mody, albo ukończyła szkoły na prestiżowych uczelniach związanych ze sztuką. Jednak najważniejsza jest szeroko pojęta ciekawość świata. David Wolfe z The Donegar Group opowiada, że kiedy wynajmuje jako trendsettera kogoś, kto mówi ‘Moda jest całym moim życiem’, on odpowiada mu: ‘Musisz interesować się więcej niż modą. Musisz zrozumieć świat, żeby wiedzieć, co ludzie chcą nosić’.

ocena: 1.0

twoja ocena:

ilość głosów: 1

Powiązane artykuły

Luskusowe suknie od projektantów

Luskusowe suknie od projektantów

10.11.2010

Już od soboty 13 listopada 2010 roku na pierwszym piętrze w C.H. Promenada będzie dostępny nowy butik Monaco Fashion Store

Backstage sesji wizerunkowej Hexeline

Backstage sesji wizerunkowej Hexeline

01.01.2012

Twarzą kolekcji została Maddie Kulicka- polska modelka

 

Podziel się ze znajomymi:

             

Komentarze

Najczęściej komentowane

Dakann

3

ocena: 3.62|3964 odwiedzin

Fotograf|

P.Pacewska

2

ocena: 4.31|5520 odwiedzin

Fotomodelka|

kroliczek0102

2

ocena: 3|4123 odwiedzin

Modelka|

Najwyżej oceniane

AniaWrzodak

0

ocena: 5|3789 odwiedzin

Modelka|

katerinadiluca

0

ocena: 5|2896 odwiedzin

Modelka|

Mania

0

ocena: 5|2366 odwiedzin

Modelka|

Najczęściej odwiedzane

ViolettaG

0

ocena: 4|7540 odwiedzin

Modelka|

MARZENA

1

ocena: 4.9|6505 odwiedzin

Fotomodelka|

P.Pacewska

2

ocena: 4.31|5520 odwiedzin

Fotomodelka|

powered by: CMS Edito


Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach POIG 8.1.

Wszelkie prawa zastrzeżone 2010

Modelki